Raději rychleji než pomalu

Serpentiny takzvaného Hlinečáku už nějaký rok znám, a tak vím, jak ošidné umějí být. Nejvíc samozřejmě v zimě, kdy nejedno auto poznalo, že příkopy jsou tu rozličně hluboké. Velkého bacha i na mokré listí a nějakou tu spadnutou

větev až strom je také potřeba, leckdy překvapí i zvídavé auto, které na vás v zatáčce vystrčí čumák.

S pokorou k nebezpečnému úseku si to jednoho hezkého dne svižně švihám z práce domů, než dojedu pomalu jedoucí auto. Sakra, odkud já to auto, tu poznávačku jenom znám? No jasně, Itálie! To je přece Italka - naše Barbora! Je červenec, tak je tady na dovolené. Hurá, bude návštěva - Prosecco!  A jak si to tak představuju a odhaduju, že se právě vrací se svým přítelem z nákupu, nemůžu si pomoct, vleče se jak letitá Avia s hnojem. A že o tom bohužel něco vím…

 To je jedna věc, a ta druhá, že na silnici neznám bratra ani kamarádku, s nikým nemám slitování. Na šajtrpáce si ťuknu sportovní režim, čili esko, a frrrr! předjedu je jak Fitipaldi při Velké ceně Brazílie.

O pár dní později, když se s italskými přáteli scházíme u mého tataráku a trochy toho vína z Sicílie, přijde řeč i na to, jak jsem je toho krásného dne předjížděl.

„Ty, Martine, a to se tam nebojíš jezdit tak rychle? Vždyť je to nebezpečné, navíc tam srnky často  přebíhají!“ zeptá se mě Barbora stále ještě nezkomolenou češtinou.

„Báro, upřímně? Bojím, a o lesní zvěři taky vím.“

„Víš, a přesto jsi nás předjel jako blázen, a určitě to nebylo devadesátkou! Nechápu. Proč tam nejezdíš pomaleji?“

„Víš, to je těžké, hodně těžké, ale slibuju, pokusím se. Počkej chvilku, já si to představím, představuju…“ zavírám oči a v rukách jakože svírám volant, ovíněný hraju divadýlko.

„Ne, Barčo, zase co nejupřímněji. Ať se snažím sebevíc, pomaleji to fakt nepůjde.

„A proč by nemohlo? Jak to? Postačí, když ubereš trochu z plynu a je to, ne?“

„Víš, Barčo, ty to vidíš jinak. Pro mě to tak jednoduché není. Problém je v tom, že pomaleji by mě to nebavilo,“ odpovídám sice nabubřele, ale s rošťácky omluvným úsměvem.

 

Znatelně zpomalíme, ocitáme se ve facebookové diskuzi, v jednom běžeckém fóru, kde si mezi sebou dávají nadšení běžci vědět, mého syna nevyjímaje, kolik kilometrů týdně nebo za rok uběhnou, jaké mají rádi trasy, s jakými botami jsou spokojení, zřídkakdy i na jaké závody se chystají, že každému musí dojít, jak moc mají běhání v krvi, jak moc je baví.

Jen na okraj můj skromný názor, že jsem byl ve sportovním mládí vychováván v rivalitě. Pro skokanské centimetry navíc bych se prodloužil, pro ušetřené běžecké vteřiny bych ze sebe sedřel kůži, a pro vstřelené góly snad i vraždil.

Ve vzpomínané běžecké pospolitosti jsem však nabyl dojmu, že jim jde víc o pohodu, o radost z pohybu než vyhrát, být lepší než ostatní. Snad se jedná o jakýsi kamarádský, bezstarostný trend, kdy je opravdu psychicky a zdravotně přínosnější pohyb si především užít, mít z něj radost, než se pachtit za vítězstvím. Dosti však moralizování, určitě to není úplně špatně, já už se nějak smířím s tím, že leckteří současní náruživí běžci jsou jen tak pro sebe, jako by se báli soupeření, protože zjištění, že doběhnou až na druhém místě, by je doživotně odrovnalo. A to přece nikdo nechce. 

Ale k věci: Do jejich číselných diskuzí o tom, kolik a za jak dlouho spálí kalorií, jakou mají při jakém tempu tepovku, o tom, co všechno ještě současné měřicí přístroje umí a neumí, jsem se samozřejmě nezapojil, ale připomnělo mi to rozhovor jednoho nadprůměrného českého cyklisty,  kterého se zvídavý redaktor natěšeně ptal, kolik hodin měsíčně najezdí, kolik zdolá kilometrů, kolik při tom spálí kalorií, na jeho denní režim a sportovní jídelníček…

Sportovcova laxně nadvěcná odpověď mě nadmíru potěšila. „Kolik ujedu kilometrů fakt nevím, kolik joulů a moulů spálím netuším ani zdaleka, no, a o mém tréninkovém plánu rozhoduje počasí a moje pohodlnost, respektive souboj potřebnosti s lenivostí. Ale pozor, můj jídelníček je fakt složitý - jím totiž všechno, na co mám zrovna chuť.“ Toť vše k těm přísavným ciferníkům po těle, jak pro koho, a jestli vůbec, jsou pro trénování tak důležité, přínosné.  

No a do toho všeho, do té jejich zasvěcené běžecké diskuze se odhodlal vstoupit nějaký pan Viktor s názorem, který ne zcela přesně tlumočím: „Nechápu, proč se tolik naběháte kvůli ničemu. Tolik sil vás to stojí, tolik planého úsilí z naběhaných kilometrů! Postrádám přínosnost, smysluplnost toho všeho, kde je? Kde ji máte? Co tím tvoříte? Únavu a dobrý pocit z toho máte? A to je všechno, to vám stačí? To jediné ke spokojenosti potřebujete? Nic proti, ale vždyť je přece spousta činností, kde by se vaše energie dala využít účelněji, prospěšněji! Třeba u mě, zrovna stavím terasu… Kdo z vás mi přijede pomoci? Pardon, přiběhne…“ v podstatě se vysmíval celému běžeckému fóru nad jejich nepochopitelným koníčkem.

Následovala dlouhá diskuzní odmlka, běžci i já jsme zřejmě hluboce přemýšleli, dlouho, předlouho Viktorovi nikdo neodpověděl. Až najednou, v hlavě se mi rozsvítilo, a odepsal jsem:

„A zrovna tu vaši terasu, tu k životu opravdu tak moc potřebujete?“

Tolik spokojených palců jsem ještě nikdy nedostal. Překvapivě férově i od ponaučeného  Viktora.

Autor: Martin Hatala | neděle 16.1.2022 8:15 | karma článku: 11,66 | přečteno: 335x
  • Další články autora

Martin Hatala

Odkaz lesního muže

Pomáháme a to je dobře. Ale nevím jak u vás, ale pro mě je pomoc všelijakým těm Bazalkám a Paraplatům taková neosobní, vzdálená, a fotky nemocných dětí mě spíš deprimují než motivují. Ale když se mi jednoho dne naskytla výpomoc

23.2.2024 v 11:52 | Karma: 16,55 | Přečteno: 363x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Je potřeba nakrmit koně

Traduje se, že kritickým dnem školních lyžařských týdenních kurzů je středa, a Karel se nad analogií svého údělu pousmál. On bude slaměným vdovcem necelé týdny dva, takže bát by se měl v pátek nebo až v sobotu?

3.2.2024 v 14:05 | Karma: 12,54 | Přečteno: 327x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Až přijde Klárka

Když se sestřička svého doktora už asi po sto padesáté, poslední dva roky už rezignovaným, znuděným tonem zeptala, kdy už konečně půjde do důchodu, on naopak mile až posměvačně odpověděl opět stejně, že až přijde Klárka.

27.1.2024 v 14:09 | Karma: 20,55 | Přečteno: 1099x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Mohl jsem být praktickým lékařem v Bruntálu

To kdybych si vzal moji první dívku Lenku, gymnazistku z Bruntálu, a zůstal bych i kvůli další kráse - Jeseníkům. Proto se mě nesmírně dotkla narážka hlavního hrdiny v novém seriálu ČT Smysl pro tumor: „Kdybych nedostal to

8.1.2024 v 15:51 | Karma: 28,62 | Přečteno: 1302x | Diskuse| Společnost

Martin Hatala

Myšičko myš, pojď ke mně blíž!

„Jste první,“ hlásil nám hostitel hned po pozdravu na uvítanou. A mně jako soutěživému snaživci začalo vrtat hlavou, co tím, že jsme první, myslel. V čem jsme první? Ať už to bylo v čemkoli, tak si zasloužíme cenu nebo aspoň

6.11.2023 v 13:51 | Karma: 17,75 | Přečteno: 541x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

OBRAZEM: Při stavbě metra prorazili sklep. Radost měli i archeologové

27. dubna 2024  19:06

9. května uplyne padesát let od zahájení provozu pražského metra. Na spuštění nevzpomínají jen...

Situace na frontě se zhoršuje, řekl šéf ukrajinské armády. Rusko postoupilo

27. dubna 2024  17:50

Sledujeme online Operační i strategická situace ukrajinských vojsk na frontě se má sklon zhoršovat. Velitel...

Sokoly povede dosavadní místostarosta Martin Chlumský, rozhodl výbor

27. dubna 2024  17:35

Do čela České obce sokolské (ČOS) zvolil výbor Sokola podle očekávání dosavadního prvního...

Triumf českých středoškoláků. Zvítězili v soutěži NASA s návrhem dálkové opravy družic

27. dubna 2024  17:21

Pětice českých středoškoláků uspěla ve finále prestižní mezinárodní soutěže Conrad Challenge v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 625
  • Celková karma 14,54
  • Průměrná čtenost 1553x
Myslete si o mně co chcete, stejně mě pravdivě nepoznáte. Ani z mých knížek - Martin Hattala: http://www.palmknihy.cz/web/   hatala.m@seznam.cz

Elektronické knihy k recenzím mi na požádání laskavě poskytují www. palmknihy.cz, za což jim děkuji.

Moje čtvrtá knížka "Čekání na gól" je k mání na: www.kniznieshop.cz.

 

neviditelny text

Seznam rubrik

Oblíbené blogy