Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kruháci a jiní zabrždění outsideři

Okružní křižovatky jsou bezesporu velkým vynálezem, ale obávám se, že svou funkci by plnily lépe, kdyby se jich tolik řidičů tak nebálo. Mnozí se k nim totiž plazí pohyblivostí zraněné želvy, která si potřebuje před náročným 

zabočením odpočinout, nejlépe zastavit. Bože! Zatímco já bych na kruhák vjel třikrát, liknavý řidič špatného odhadu váhá a rozjede se, až v okolí nezaznamená sebemenší známky pohybu. Svůj vzácný posun vpřed neopomene okořenit prazvláštní podporou blinkru vpravo, na což je patřičně pyšný. Avšak sune se tak opatrně, jako kdyby našlapoval na minové pole s vědomím, že jedině nejpomalejší pomalost mu v případě plechového výbušného nárazu zaručí aspoň minimální naději na přežití. Když udýchá první vteřinu kroucení volantem bez náznaku závrati, nedočkavě vyhlíží svoji skulinku z točivého bludiště ven. Na to se však nejdřív soustředí, pak přemýšlí, poté co nejpomaleji zpomalí, rozhoduje se a – ještě ne! Protože ještě předtím se zděsí: Jéminkote! a blikající blinkr vypíná. Co následuje pak? Když se před ním hned po překvapivém výjezdu objeví naprosto nelogicky přechod pro chodce, je řidič - želva v dalším rauši. Vidina dalšího bezpečného stání je pro někoho takového spásou. A to i v případě, když je všude kolem vymeteno jak po hurikánu Latrína. No, ale co kdyby, že jo? Třeba padal na přechod meteorit!

Jistě jste poznali, že přeháním, ale věřte, že jenom málo. Řidičů, kteří svou nerozhodností a nepatřičnou opatrností, a mylně tomu říkají bezpečnost, zbytečně zdržují provoz, je opravdu hodně. Vždyť samotné kruháky jsou pro nás bezpečím už jenom tím, že jsou řešené pro všechny stejně spravedlivě, umožňují tak dopravu bezkolizní a plynulou! Při troše pozornosti. Nevím kolik dalších smýšlí stejně jako já, ale já sedám za volant proto, abych jel. Sedět bez přemisťování můžu doma na gauči.

Tak moc se mi chce napsat, abyste si vzali za příklad jízdu moji, ale neopovažuji se. Ale stačilo by si vzít aspoň sedmdesát procent ze mě a věřte, jak by bylo na kruháčích i všude jinde na silnicích blaze. Bez courání, bez zácp, bez zdržování. Kruháky já totiž překonávám letem, a to pokud možno co nejrovněji rovně. Když se k němu blížím, mrknu doleva a podle toho co a jak, buď přidám nebo zpomalím, vlítnu tam. V případě výskytu problému, nejčastěji v podobě nějakého toho vyššího obrubníku nebo bůhvíčeho uprostřed, upravuji strategii a překážku beru jako výzvu projet kolem ní co nejtěsněji. Před opuštěním kulatého nebo oválného prostoru blinkr samozřejmě pouštím, ale na vjetí čekající auta jako by mi nevěřila. Vypadám snad jako mistr světa v Karambol rallye? Čeho se tolik bojí? Snad jen, napadá mě, že by za to mohla moje specialitka, že když nemusím, nebrzdím, maximálně dám nohu z plynu? Ale nerad!

Tak jak? Opičit se po mně stoprocentně raději nebudete, že ne? A dobře děláte, protože právě vjíždící vozidla na okružní křižovatku svým rychlým zjevením poměrně často překvapím, takže musím brzdit. Nejspíš se jedná se o řidiče natolik přesvědčené vlastní ideálností, že s možností jiné optimální pohyblivosti vůbec nepočítají. Nezlobím se však na ně, já adrenalin rád. Pořád lepší takhle, než potkat troubu, který pro rozjetí potřebuje svolení manželky nebo troubení vozidla za sebou. Když jede sám. A nemyslete si, že ten, kdo se takhle liknavě a zabržděně chová na kruhových objezdech, že mu to na semaforech a křižovatkách jakéhokoli druhu odsejpá svižněji. To ani náhodou! Ze všech takových poseroutků se můžu, víte co?

Nabízím tři příklady: Deset hodin večer, okresní město, semafory nejsou v provozu, čeká mě 3km jízda po hlavní. Jenomže narazím na zoufalce, který mě po celou dobu brzdí hyperpříkladnou pětačtyřicítkou, protože na tachometru mám padesát. Asi se v noci bojí.

Den, autobus MHD přede mnou. Veze tři lidi a ulice města brázdí ničemnou třicítkou. Na zastávkách nezastavuje, protože nikdo uvnitř se k výstupu nežene a taky nemá koho by nabral. Tak zřejmě proto, aby dodržoval časové odjezdy bez zastavení, jede pomalu. Tomu seladonovi vůbec nevadí, že se za ním vleče fronta nervózních aut. Tomu říkám vskutku příkladná kolegialita, smysl pro plynulost provozu jakbysmet. Proč nejede normálně a nepostojí si na zastávce, kde může třeba čumět na mobil? Hmmm, debil.

Jedu s kolegou, on řídí. Za námi se objeví vozidlo policie. V tu ránu jako by ho trefil šlak, dupne na brzdu, ani se nepodívá, kolikátkou jede. Tak se ho ptám, proč zpomalil. „Copak nevidíš? Jedou za námi cajti!“ dozvídám se. „No a co? Oni chtěli ať zpomalíš? Nemusels!“ na to já a pokračuji. „Jestli jsi z nich nervózní, tak jim ujeď!“ dobírá si ho ten, kdo má na kontě dvě pohodová předjetí policajtů. „No, ale přece jenom…“ zní řidičova odpověď - neodpověď. Takže připosránek je to, ale ta správná chvíle říct mu to, ještě nenastala.

Ujistilo mě to v tom, že pro slušného řidiče je nejhorší místo na sedadle spolujezdce. Ach jo! Kdy už budu mít svoje letadlo po bouračce na kruháku opravené? Och, ach, jak mně se po něm stýská! :-)

Autor: Martin Hatala | úterý 31.1.2017 13:48 | karma článku: 22,41 | přečteno: 944x
  • Další články autora

Martin Hatala

Odkaz lesního muže

Pomáháme a to je dobře. Ale nevím jak u vás, ale pro mě je pomoc všelijakým těm Bazalkám a Paraplatům taková neosobní, vzdálená, a fotky nemocných dětí mě spíš deprimují než motivují. Ale když se mi jednoho dne naskytla výpomoc

23.2.2024 v 11:52 | Karma: 16,55 | Přečteno: 363x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Je potřeba nakrmit koně

Traduje se, že kritickým dnem školních lyžařských týdenních kurzů je středa, a Karel se nad analogií svého údělu pousmál. On bude slaměným vdovcem necelé týdny dva, takže bát by se měl v pátek nebo až v sobotu?

3.2.2024 v 14:05 | Karma: 12,54 | Přečteno: 327x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Až přijde Klárka

Když se sestřička svého doktora už asi po sto padesáté, poslední dva roky už rezignovaným, znuděným tonem zeptala, kdy už konečně půjde do důchodu, on naopak mile až posměvačně odpověděl opět stejně, že až přijde Klárka.

27.1.2024 v 14:09 | Karma: 20,55 | Přečteno: 1099x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Mohl jsem být praktickým lékařem v Bruntálu

To kdybych si vzal moji první dívku Lenku, gymnazistku z Bruntálu, a zůstal bych i kvůli další kráse - Jeseníkům. Proto se mě nesmírně dotkla narážka hlavního hrdiny v novém seriálu ČT Smysl pro tumor: „Kdybych nedostal to

8.1.2024 v 15:51 | Karma: 28,62 | Přečteno: 1302x | Diskuse| Společnost

Martin Hatala

Myšičko myš, pojď ke mně blíž!

„Jste první,“ hlásil nám hostitel hned po pozdravu na uvítanou. A mně jako soutěživému snaživci začalo vrtat hlavou, co tím, že jsme první, myslel. V čem jsme první? Ať už to bylo v čemkoli, tak si zasloužíme cenu nebo aspoň

6.11.2023 v 13:51 | Karma: 17,75 | Přečteno: 541x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

  • Počet článků 625
  • Celková karma 14,54
  • Průměrná čtenost 1553x
Myslete si o mně co chcete, stejně mě pravdivě nepoznáte. Ani z mých knížek - Martin Hattala: http://www.palmknihy.cz/web/   hatala.m@seznam.cz

Elektronické knihy k recenzím mi na požádání laskavě poskytují www. palmknihy.cz, za což jim děkuji.

Moje čtvrtá knížka "Čekání na gól" je k mání na: www.kniznieshop.cz.

 

neviditelny text

Seznam rubrik

Oblíbené blogy