Odkaz lesního muže

Pomáháme a to je dobře. Ale nevím jak u vás, ale pro mě je pomoc všelijakým těm Bazalkám a Paraplatům taková neosobní, vzdálená, a fotky nemocných dětí mě spíš deprimují než motivují. Ale když se mi jednoho dne naskytla výpomoc 

čistě osobní, náhodná, vycítil jsem výzvu, zodpovědnost, připadal jsem se mnohem potřebnější.   
Všechno to začalo tím, jak mi manželka Klárka zklamaně přiznala, že ji moc mrzí, jak cestou do práce nezastavila stopařce. Já ji konejšil, ať to pustí z hlavy, že jela přece služebním autem a spěchala. Byla postarší, s velkou taškou a pršelo, odpověděla.
Asi o 14 dní později musela odjet do práce už v neděli po poledni, a tak se i stalo. Jenomže za hodinu mi volá, že postrádá tašku s notebookem, a že bude asi doma. To víte, že měla pravdu. No jo, to jsou ty její hoňky na poslední chvíli, pomyslel jsem si a navrhl jí, vyjet jí naproti. To uvítala, sraz jsme si domluvili před Penny v Poličce. 
Mělo se jednat o bezproblémovou akci, hodinovou točku ve ve stylu na parkovišti pusa, předávka, jsem já to ale husa pitomá a vzájemné popřání šťastné cesty, takže bych stihl ženský i mužský poslední závod mistrovství světa v biatlonu,  v kterém čeští reprezentanti i vytrvalí diváci stále čekali na zázrak. A nedočkali se ani pódiového umístění. 
Jenomže představa se od reality tak často mění! Při sjíždění do křižovatky v Krouně kvůli radaru nejenom zpomalím jako vždycky, ale i zpozorním, protože za ní stojí muž a mávne na mě. Když ho míjím, zahlédnu u něj obrovský černý batoh. V tom se mi bleskurychle vybaví manželčina lítost nad promarněnou stopařkou. Nebylo co řešit.
Zastavuji a vyrážím mu vstříc. Vděčně pozdraví a na dotaz, kam má namířeno, se téměř rozpláče. Dozvídám se, že jde pět dní, je unavený, od včerejška nejedl a nepil, spal sotva pár hodin, a ať mu odpustím, že zrovna nevoní. Ano, ať mu odpustím, řekl, tak on mluvil, tak se za sebe omlouval. Nepáchnul ale o nic víc než mí dva pacienti, když přijdou do ordinace v pátek a jejich koupacím dnem je neděle. Ale asi ne každá, usuzuji, když dorazí v pondělí. 
Jeho těžký batoh skončil v kufru, posunem sedadla jsem se mu po staral o větší pohodlí a pomohl mu s pásy. Nabízenou malou láhev minerálky první pomoci, kterou mám v autě pro případ občasného trnutí čelisti, přijal s povděkem. Má problém s víčkem od láhve, pomáhám mu, a až při tom si všimnu, že stopař je hodně starý. Sice šedinami obrostlý, neupravený, ale i tak pradědečkovsky pohledný. Prý cestuje do Lanškrouna, kde na něj bude v úterý, tedy za dva dny, čekat kamarád, dozvídám se.
Ať mu zastavím někde u Poličky v lese, přál si, ale to jsem odmítl, a zaparkoval jsem až u Penny. Tam na mě Klárka už čekala, pochlubil jsem se jí stopařem, ten ji uctivě pozdravil, zapomenutý notebook hop na jiné sedadlo a nakonec svižný manželčin odjezd. Že mu zajdu něco koupit, nabízím se, tak mě zajímá, co by rád, ale zdráhal se, že si nemám dělat starosti, snad jen trochu vody a že není vybíravý. Do malé papírové tašky s vešlo pečivo, salámy, sýry, jogurty, ananasový džus, dvě minerálky do ruky. Tak to bychom měli, říkám si pro sebe, musím si ale ujasnit, co dál. Les zavrhuji, tak mu nabízím ubytování ve městě, odkud pak může v úterý do Lanškrouna autobusem odjet. Ne, ne, ne, trvá pevně na svém, páchnu, lidi se na mě budou odměřeně dívat, já chci do lesa. Dobře tedy, povídám, jedeme do Lanškrouna, přičemž doufám, že cestou přijde k rozumu a nakonec dá přece jenom přednost teplu a pohodlné posteli. Jenomže v Lanškrouně řekl Lanškroun a na lese trval. 
To přece nemůžu, to nemůžete myslet vážně, už nejste žádný mladík, který by v pohodě nocoval venku v únoru, a kolik vám vlastně je? Ani se neptejte, teď zhuntovaný vypadám na 110, ale je mi 97! Zalapám po dechu, pomyslím si něco o nesmrtelnosti a obdivuhodné životní síle, o zázraku, který sedí vedle mě. A co víc, mluvil srozumitelně, naprosto normálně, ne roztřeseným nebo huhňavým hlasem, jak by se dalo v tak požehnaném věku předpokládat. Vyjmenoval mi třeba finálovou brazilskou i naši fotbalovou jedenáctku z Chile, zaníceně mluvil o brněnské košíkové, v Poličce řekl Bohuslav Martinů, u cedule směr Litomyšl Smetana, a zkoušel mě, jestli si vzpomenu na Leoše Janáčka a Lišku Bystroušku, a já řekl Těsnohlídek. Taky dobře, pousmál se.   
Tady je zrovna něco! Ne, ne, opravdu ne, žádné lidi, jeďte dál! Ale vždyť stoupáme, bude vám zima. Zima nevadí, jenom aby nepršelo. Nakonec souhlasí s prostorem po levé straně, takže na blízkém odstavném místě zastavuji. Šouravým krokem se blížíme na vcelku rovinaté místo téměř 500 metrů nad mořem. Libuje si, že se nemusí tahat s batohem, a když mu do ruky vtisknu bankovku, tak se skoro rozpláče. A já s ním, ale z jiného důvodu. Téměř stoletého staříka vysazuji v zimě, v lese, napospas dvěma následným dnům. Jaká to hanba mi veliká!
Během zpáteční cesty nemyslím na to, že jsem svým taxikařením přišel o dva biatlonové závody v televizi a plánovanou procházku s pejsky, ale na to, co to vlastně mělo znamenat. Poznal jsem neskutečně vitálního staříka nejenom fyzicky, ale i psychicky, který jede komusi pomáhat na chalupu. Tedy pracovat! Nevkusně mě napadá představa, že posadit ho tam do rohu s lístečkem je mi 97 a za pětikorunu si na mě můžete sáhnout pro štětí, k pěknému výdělku by nemusel hnout ani malíčkem. A ten jeho pamatovák! Když jsme se představovali, mé příjmení ho vyděsilo. Věděl totiž, že Martin Hattala byl významný jazykovědec, zakladatel spisovné slovenštiny. Máme ho v rodokmenu, pochlubím se, ale Slováci ho nemají moc v lásce, protože zavedl ypsilon. Nechtěl jsem to komplikovat, proto jse ztrátu jednoho téčka v příjmení nepřiznal. Neuvěřitelné, neskutečné, takže i vy jste Slovák jako já. No, jenom taťka byl, mírně ho zklamu. Ještě přišla řeč na naše povolání a bydlení, dokonce měl přehled i o mém autu, jehož cenu odhadl na stotisícovku přesně. Možná právě to mě mělo trochu zarazit...
"A co bylo dál? To už je jako všechno?" 
Klid pane redaktore, klid, s vyprávěním jsem ještě neskončil. Vracím se domů, nádrž skoro prázdná, potřebuju natankovat. A co kdybych si na čerpací stanici vsadil sportku, napadá mě. Třeba jsi i tak udělal dobrý skutek, který ti přinese štěstí, pomyslím si a kupuju si celý tiket. Jenomže nic nevyhrávám: Och já bláhový, tak jednoduše to nefunguje. Jenomže asi za rok a půl mi do práce volá neznámé číslo. Byl to advokát ohledně pozůstalosti po panu Jurajovi. Nejdřív jsem nechápal o koho jde, ale až mi přečte pasáž závěti, ... a panu MUDr. Martinu Hattalovi, mému obětavému zachránci, který mě autem ochotně zavezl... docvaklo mi to.
"Takže kolik, kolik to bylo?" pachtí po odpovědi redaktor, který za mnou pro senza článek vážil cestu až do Kambodže. Tak zněla moje podmínka, doufajíc, že pro bulvár nesplnitelná. 
Prosím vás, uklidněte se. Žádné jmění, nic, advokát mi sdělil, že i když se velice pravděpodobně jedná o mě, vzhledem k absenci písmena "t" v mém pravém příjmení, nemám na dědictví nemalé částky nárok. 
"Jéminkote, no to snad ne! Ten podělaný úřední šiml! O kolik jste přišel?"
Klid, o nic jsem nepřišel, protože jsem ničeho nenabyl. Ach vy senzacechtiví pisálci! Ještě mi sdělil, a v tom už jsem ucítil posměvačnost: no jo, to víte, to máte jako s losem. Před setřením naděje pro všechny stejná, ale zrovna na vás se štěstí neusměje a neusměje. Docela divné přirovnání, pomyslel jsem si, a asi čekal na srdceryvné domáhání se, zdlouhavé přemlouvání, ale nic z toho by k úspěchu určitě nevedlo. Jinak by mi totiž nevolal, zmetek jeden! Řekl jsem mu jenom, že mi to nevadí. Na tuto odpověď jsem byl náležitě pyšný, protože ani za mák nesplňovalo očekávání toho nepřejícného advokáta. 
A přec mi tolik pomohl! Tím losem! Vzpomněl jsem si totiž na to, že když jsem toho osudného dne čekal v řadě na zaplacení, před pokladnou si zrovna jeden pán los vybíral. A toho jsem si měl všimnout, nejspíš právě to mě mělo navést! Nevím proč jsem byl přesvědčený, že když si občas vsadím sportku, musím i tentokrát. Došlo mi, že jsem chyboval. Měl jsem být vnímavější, štěstěně lépe naslouchat, jasnou nabídku chytit za pačesy, já si měl tehdy koupit jakýkoli los! Co na tom, že jsem boží záměr uskutečnil až o rok a půl později, výhra na mě i tak počkala. 
"To je pohádka, neuvěřitelné! Takže teď jste velice bohatý muž, a proč jste odjel zrovna do Kambodže? Líbí se vám tady?" 
Pane redaktore, co myslíte? Líbí? Proč bych měl odcestovat někam, kde se mi nelíbí? Teď zrovna se Zemanovým názorům na novináře vůbec nedivím. A velice bohatý? No, zas tolik ne, vždyť to byl jenom los, žádný miliardový jackpot. Řekněme ale, že dostatečně bohatý, ale co hlavně, určitě moc spokojený, šťastný. A zrovna teď mě napadá, co kdybych zavolal panu advokátovi, abych ho potěšil tím, jak skvěle mě nasměroval?
Končí příběh polopravdivý, polosmyšlený. Tak kterápak půlka je která?

 

Autor: Martin Hatala | pátek 23.2.2024 11:52 | karma článku: 16,55 | přečteno: 363x
  • Další články autora

Martin Hatala

Je potřeba nakrmit koně

Traduje se, že kritickým dnem školních lyžařských týdenních kurzů je středa, a Karel se nad analogií svého údělu pousmál. On bude slaměným vdovcem necelé týdny dva, takže bát by se měl v pátek nebo až v sobotu?

3.2.2024 v 14:05 | Karma: 12,54 | Přečteno: 327x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Až přijde Klárka

Když se sestřička svého doktora už asi po sto padesáté, poslední dva roky už rezignovaným, znuděným tonem zeptala, kdy už konečně půjde do důchodu, on naopak mile až posměvačně odpověděl opět stejně, že až přijde Klárka.

27.1.2024 v 14:09 | Karma: 20,55 | Přečteno: 1099x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Mohl jsem být praktickým lékařem v Bruntálu

To kdybych si vzal moji první dívku Lenku, gymnazistku z Bruntálu, a zůstal bych i kvůli další kráse - Jeseníkům. Proto se mě nesmírně dotkla narážka hlavního hrdiny v novém seriálu ČT Smysl pro tumor: „Kdybych nedostal to

8.1.2024 v 15:51 | Karma: 28,62 | Přečteno: 1302x | Diskuse| Společnost

Martin Hatala

Myšičko myš, pojď ke mně blíž!

„Jste první,“ hlásil nám hostitel hned po pozdravu na uvítanou. A mně jako soutěživému snaživci začalo vrtat hlavou, co tím, že jsme první, myslel. V čem jsme první? Ať už to bylo v čemkoli, tak si zasloužíme cenu nebo aspoň

6.11.2023 v 13:51 | Karma: 17,75 | Přečteno: 541x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Vztah lékař-pacient o tom, na co jste nejspíš nikdy ani nepomysleli

Jsem praktický lékař a když mi v ordinaci pacient řekne, že byl na kontrole u Špačka, Ptáčka nebo Jukla, většinou a hlavně mladší ročníky decentně upozorním na to, jestli myslí pana doktora Špačka, Ptáčka anebo Jukla.

15.10.2023 v 17:04 | Karma: 34,61 | Přečteno: 6166x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Trumpova potenciální viceprezidentka zastřelila fenu. Byla nevychovaná, napsala

27. dubna 2024  21:46

Guvernérka Jižní Dakoty Kristi Noemová, kterou by si exprezident a předpokládaný republikánský...

Rusko útočilo na zařízení, která zajišťují dodávky plynu do EU, řekl Zelenskyj

27. dubna 2024  20:14,  aktualizováno  20:33

Sledujeme online Sobotní vzdušný útok ruských sil na energetickou infrastrukturu Ukrajiny cílil na plynárenská...

Povolení stavby do měsíce a online. Úředníci v obavách, mezi stavaři skepse

27. dubna 2024

Premium Místo obíhání stavebních úřadů a shánění razítek k povolení stavby nebo rekonstrukce bude lidem...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 625
  • Celková karma 14,54
  • Průměrná čtenost 1553x
Myslete si o mně co chcete, stejně mě pravdivě nepoznáte. Ani z mých knížek - Martin Hattala: http://www.palmknihy.cz/web/   hatala.m@seznam.cz

Elektronické knihy k recenzím mi na požádání laskavě poskytují www. palmknihy.cz, za což jim děkuji.

Moje čtvrtá knížka "Čekání na gól" je k mání na: www.kniznieshop.cz.

 

neviditelny text

Seznam rubrik

Oblíbené blogy