Vždyť oni ani neví, kolik je 8x7!

„Být vámi, na tu Vaši Stužkovou bych šel, pane učiteli,“ vzpomněl jsem si na rozhovor, který se udál asi před rokem. Vymlouval se však na to, že se ještě necítí dobře. Já na to, že CRP má v pořádku, průjem už taky nemá a na tu 

akci má jít až zítra večer.

Pak se najednou rozpovídal, proč taky se mu nechce tam jít.

„Vždyť oni mají na jaře maturovat a neví, kolik je 8 x 7, chápete? Malá násobilka problém! Že prý od toho mají v mobilech kalkulačku! A na takové břídily čeká maturita z matematiky a češtiny! Vždyť oni nenapíšou větu správně! A to nemluvím o drobných chybách, oni hádají příčestí minulá, 

neuznávají velká písmena, neznají rozdíl mezi číslovkou základní a řadovou, správně napíšou snad jenom spojky a citoslovce!“ stěžuje si docela od rány.

„Snad nebude zas tak zle, na přípravu mají ještě půl roku,“ snažím se za žáky, nechci konkrétně jmenovat, ale třeba z Obchodní akademie, trochu přimluvit.

„Půl roku? Co to je? Jim by nestačilo ani půl století!“ reaguje vtipně, ale nesměje se tomu.

„Snad nejsou všichni až takoví,“ chci stěžovatele dotlačit k tomu, aby neházel všechny do jednoho pytle.

„Polovina, určitě ne míň, jsou naprosí debilové, ti jsou urážkou maturity, ti by se k ní neměli vůbec pouštět. Bohužel realita je taková, že tam jdou a polovinu vyhodit nesmíme. Neprojdou jenom lemplové, kteří u zkoušky ani nezabučí. Ale co pak? Tím to nekončí. Po prázdninách jdou tito tupci na opravu a zase je to spíš na nás. Oj, jak my si přejeme, aby si vytáhli otázku, ke které dovedou říct alespoň tři věty, a pokud možno aspoň trochu správně!

Jenomže mnohdy přání nestačí a pomáháme jim všelijak. Snažíme se dopátrat toho, o čem by mohli mít aspoň páru aspoň trochu. Jenom ať proboha nemlčí, ať nemusíme mluvit za ně! A výsledek toho všeho? Naši maturitu nakonec neudělají jenom ti největší blbci a lajdáci dohromady bez sebemenší snahy k tomu. To je fakt úroveň, obraz našeho školství, jdoucí do kopru,“ vyzpovídal si srdíčko pan učitel.

No a já jsem si během jeho povídání vzpomněl na to, ne jak mladí ovládají pravopis a gramatiku, s tím do styku moc nepřicházím, ale jak nejenom mlaďoši, ale i mí vrstevníci mluví. To je samé „jako“ a „jakoby,“ dáme kafíčko, polívčičku, do které si přidáme nudličky s masíčkem, které si předem předpředpřipravíme. Škoda psát, takže raději nebudu, protože hrůznosti všeho druhu jsou chytlavě nakažlivé.

„Až tak?“ zareaguji na pana učitele a přidávám do ohně ukázku, jak mě parta mladých lidí nechápala, když jsem jim na horské túře radil, ať tou stranou raději nejdou, že je to tam ještě strmější než tady.

„A to jako jak, strmější?“ vykoktala ze sebe milá dívenka.

Anebo když jsem pár metrů od posprejované popelnice zastavil kluka s odpovídajícím náčiním. Tak „kápni božskou,“ povídám mu, ale bylo poznat, že by i promluvit chtěl, kdyby mi rozuměl. Jako bych snad „hutoril po vychodniarsky“ nebo jinou pekelštinou.

To opravdu mluvím tak archaicky, nebo se současná slovní zásoba scvrkává až na objem přesušené křížaly?

Myslel jsem, že v diskuzi na domácí půdě budu mít poslední slovo já, ale to víte, pan učitel je zvyklý, a tak mi na rozloučenou ještě přiznal:

„S jednou studentkou jsem probíral, proč napsala mlýko tak, jak napsala. A ještě jí radím, že kdyby napsala mléko, nerozhoduje se, ale až tak, že s ypsilonem? A víte, co mi na to odpověděla? Že prý ona to tak cítí! Chápete? Cítí to tak!“

Překvapením mi obočí vyjede vysoko na čelo, a to se snažím do emotivní studentky hodně vcítit, když citlivost je její prioritou. Přitom mě napadá, že kdyby s panem učitelem řešili třeba "její" penys, dalo by se to přejít s úsměvem, to je úplně něco jiného než mléko, na kterém je tvrdého co? Takže nám nezbývá nic jiného, než studentce závidět, když i pouhé mléko je pro ni tvrdé. Stejně důležitou životní otázkou však je, jestli jí její nadprůměrná empatie pomůže při maturitě z jazyka českého. Zrovna u ní bych si tipnul, že tvrdě narazí.

Autor: Martin Hatala | pondělí 21.11.2022 12:14 | karma článku: 30,80 | přečteno: 877x
  • Další články autora

Martin Hatala

Odkaz lesního muže

Pomáháme a to je dobře. Ale nevím jak u vás, ale pro mě je pomoc všelijakým těm Bazalkám a Paraplatům taková neosobní, vzdálená, a fotky nemocných dětí mě spíš deprimují než motivují. Ale když se mi jednoho dne naskytla výpomoc

23.2.2024 v 11:52 | Karma: 16,55 | Přečteno: 363x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Je potřeba nakrmit koně

Traduje se, že kritickým dnem školních lyžařských týdenních kurzů je středa, a Karel se nad analogií svého údělu pousmál. On bude slaměným vdovcem necelé týdny dva, takže bát by se měl v pátek nebo až v sobotu?

3.2.2024 v 14:05 | Karma: 12,54 | Přečteno: 327x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Až přijde Klárka

Když se sestřička svého doktora už asi po sto padesáté, poslední dva roky už rezignovaným, znuděným tonem zeptala, kdy už konečně půjde do důchodu, on naopak mile až posměvačně odpověděl opět stejně, že až přijde Klárka.

27.1.2024 v 14:09 | Karma: 20,55 | Přečteno: 1099x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Mohl jsem být praktickým lékařem v Bruntálu

To kdybych si vzal moji první dívku Lenku, gymnazistku z Bruntálu, a zůstal bych i kvůli další kráse - Jeseníkům. Proto se mě nesmírně dotkla narážka hlavního hrdiny v novém seriálu ČT Smysl pro tumor: „Kdybych nedostal to

8.1.2024 v 15:51 | Karma: 28,62 | Přečteno: 1302x | Diskuse| Společnost

Martin Hatala

Myšičko myš, pojď ke mně blíž!

„Jste první,“ hlásil nám hostitel hned po pozdravu na uvítanou. A mně jako soutěživému snaživci začalo vrtat hlavou, co tím, že jsme první, myslel. V čem jsme první? Ať už to bylo v čemkoli, tak si zasloužíme cenu nebo aspoň

6.11.2023 v 13:51 | Karma: 17,75 | Přečteno: 541x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

V Ostravě se střetl motorkář s dvěma vozidly, zraněním na místě podlehl

28. dubna 2024  11:15,  aktualizováno  13:29

V Ostravě na ulici Rudná poblíž křižovatky s ulicí Vratimovskou se střetl motorkář s dvěma vozidly....

Budeme radikální. Pro zachování důchodového věku uděláme všechno, řekl Havlíček

28. dubna 2024  13:28

Hnutí ANO udělá vše pro to, aby se nezvyšoval důchodový věk, řekl v pořadu Za pět dvanáct Karel...

Malostranský zápisník: Ze tří žen zbyla ve vládě jedna, ale ta zase vydá za tři

28. dubna 2024

Premium Proč se opět nepovedla feminizace české vlády? Kdo je poslední vládní květinka, která když mluví,...

TOP 09 má na ministra pro vědu a výzkum čtyři kandidáty, řekl Válek

28. dubna 2024  12:58

Na ministra pro vědu a výzkum má TOP 09 podle místopředsedy strany a ministra zdravotnictví...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 625
  • Celková karma 14,54
  • Průměrná čtenost 1553x
Myslete si o mně co chcete, stejně mě pravdivě nepoznáte. Ani z mých knížek - Martin Hattala: http://www.palmknihy.cz/web/   hatala.m@seznam.cz

Elektronické knihy k recenzím mi na požádání laskavě poskytují www. palmknihy.cz, za což jim děkuji.

Moje čtvrtá knížka "Čekání na gól" je k mání na: www.kniznieshop.cz.

 

neviditelny text

Seznam rubrik

Oblíbené blogy