Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jenom jsem zachránil pana prezidenta

Podzimní dny se nekompromisně krátily, ale brzkým stmíváním jsem se odradit nenechal. Po práci  mě to ven táhlo pořád, i když jsem z procházek přicházel dřív a dřív. Do lesa mezi stromy na čerstvý vzduch, uklidnit se, 

odpočinout si. To mě bavilo, to mi pomáhalo.

Litoval jsem dne, kdy mi to s přírodou nevyšlo. Tím spíš, že možnost procházek, vlastně plynulé chůze všeobecně, nebudu téměř dva měsíce po operaci schopen. Bylo pondělí a plánovaná hospitalizace už ve čtvrtek. Na nějaký čas se tak budu muset obejít bez zajímavostí, které mi Železné hory poskytovaly. Tak třeba: Vyrazil jsem na místo, kde jsem si nechával dorůst zbylé tři bedle, ale co se nestalo! Přímo před očima mi je kradou dřevaři. Jako by se snad neměli starat o dřevo, ach jo! Jindy zas: Potkám hajného a cože to mám v tom batohu, ptá se. Jeho zájem jsem nešekal, tak jsem se jenom přiblble usmíval, ale když trval na svém, vyklopil jsem mu to. Čuměl jak puk! To jsem ještě nezažil, divil se. Lidi tu chodí na houby, kradou dřevo, pytlačí, ale vy sbíráte po lese odpadky! Během společné cesty jsme si pak svorně opřírodně zanotovali, více se poznali. Taky jsem měl nahnáno, když jsem potkal partu divočáků, jindy zase jsem po kolena zapadl do bažiny, nebo i zabloudil, když mě veselí lesní dělníci poslali na úplně jinou stranu. Poměrně dost zážitků na někoho, kdo se v blízkém okolí čerstvě zabydloval.

Ale k příběhu: Zrovna, když jsem míjel kótu 530, kterou jsem na stromě vyryl před týdnem, spatřím před sebou dvě osoby. To je vždycky svátek, když v lese na někoho narazím, a tak si tipuju, kdo by to asi tak mohl být. Nějak podivně stojí, takže běžní turisté nejspíš ne, lesáky, orientované nebo opilé mi taky nepřipomínají, tak kdo to ksakru… Když přijdu blíž, zaujalo mě jejich oblečení. Mám se bát, nemám se bát? Že by něco jako uniformy? Á sakra, nejenom to! Kožené rukavice, černé brýle, kšiltovka a mikrofon u huby. Tak to je hustý! Asi pět metrů od této tělesné bariéry mě pádný ručním pokynem jeden z nich zastavuje. Poslechnu, nemám slov. Druhý vyštěkne do mikrofonu tři slova, pak na kolegu něco krátce. Gestikulačně zdatný bodyguard mi naznačuje, abych se vrátil nebo odbočil z cesty. Chtěl jsem podotknout něco ve smyslu, že les není jejich, že si v něm můžu vykračovat po jakékoli cestě, ale něco mi říkalo, že málomluvným hromotlukům bych raději odporovat neměl.

Tak tohle to tu ještě nebylo, mrmlal jsem si jen tak pro sebe, a smířen s osudem, jsem byl rozhodnut sklapnou paty, hodit 180stupňový obrat a bez znalosti zřejmě hlídané prominentné osoby se poraženecky odporoučet. Jenomže když jsem sešel z cesty, tak zezdola, kousek za tělesnou stráží vidím, že se něco děje. Dvě krčící se osoby utěšovali osobu ležící. Aha, tak ono to nebyla nutnost obyčejné lidské vyprazdňovací potřeby, jak jsem si myslel, pravděpodobně jsem byl svědkem něčeho závažnějšího. A protože polohu ležícího střelce na zádech neznám, také opalování v oblečení v deseti stupních není až tak běžné, k ostrým hochům jsem se vrátil. Ostych byl tatam, tady už končila legrace, rozmluvil jsem se.

„Hoši, neušlo mi, že za sebou máte docela problém. A protože jsem doktor, mohl bych vám pomoct.“ Podívali se na sebe. Prý abych ukázal občanku a dokázal to. To mě pobavilo.

„Chlapci, neblbněte,“ dovolím si familiérní oslovení i podruhé, protože teď mám navrch já, „víte, do lesa občanku fakt nenosím a titul v ní stejně nemám zapsaný, takže mi musíte věřit, “ objasňuji jim, ale nehnuli ani brvou.

„Takže jinak. Neposkytnutí pomoci zdravotníkem dva, lékařem až třech roků v lochu, a garantuji vám, že když vy na tom budete mít podíl, bude také po zásluze ohodnocená.“ To je znejistilo, pohli brvou.

„Pořád ignorace? Fajn. Takže víte co? Nechám tady svůj batůžek, vy mi prohledáte kapsy, aspoň snaha je mou povinností, protože za cokoli jiného by mě Hippokrates nepochválil.“ Koukli na sebe, pan Hippokrates jim asi něco říkal. Bez pokynu jdu k nim. Jeden mikrofonuje, druhý mi začne tlačit na kapsy, pak přitaká. Prohlídkou projdu, s doprovodem chvátám k postiženému.

Á do prdele! Tak to je síla, až tohle jsem nečekal! Pan prezident! Ale ne jeden z těch, kterých máme hafo, tohleto byl prezidentů král, originál, ten VIP úplně nejvyšší! Ale v reálu se mi těžko poznával. Televize zkresluje, maskéři zkrášlují, střízlivost v horizontální poloze mate, zdravotní kolaps podobě také nepřidá. Tak vida, kdo všechno nechodí do mého revíru na procházky a ze somnolentního stavu se ho snažím probrat poplácáním po tváři.

„Haló, pane prezidente, slyšíte mě?“ probral se víc. Pootevřel pusu, zalapal po dechu, zakoulel očima. Tedy nic neznámého, to mi k diagnóze moc pomohlo.

Na okolí vyzvídám, co se stalo. Prý z ničeho nic zavrávoral, řekl, že je mu zle a pomalu se kácel k zemi. Stále nic neobvyklého, ale to, že nevstal, už nové bylo. Pak hůř dýchal, držel se na hrudi. A zpotil se jak to prase, doplňovali se navzájem. Výborně, zajásal jsem, jako bych snad měl radost právě z toho. Sáhnul jsem mu na radiálku. Za půl minuty 90 tepů, srdeční akce se zdá pravidelná, to by šlo.  

„Buší mi,“ pověděl a chytil se nad srdcem.

„Jak dlouho?“ zajímá mě.

„Od začátku.“ To by mělo být dobré znamení. Mohla by to být „jenom“ supravertikulární tachykardie, ne komorová. To by byl průser, od ní je to už jen kousek k fibrilaci a k zástavě.

Rychlou jste už volali?“ ptám se.

„Přiletí vrtulník,“ dozvídám se a doufám, že záchranný.

„Kdyby měl problém s přistáním, tak by to šlo na plácku v křižovatce,“ chvilku přemýšlím, „asi 200 metrů jižně od traumabodu záchrany CR 014,“ a jeden z přihlížejících začal telefonovat: „Jak jste to říkal?“

Všechno opakuji a něco mě napadne. Sáhnutím na krkavici bych se mohl pokusit se o masáž karotického sinu. Vyhmátnu-li bod správně, při supraventrikulárce jeho stimulace pomůže. Když ne, mohl bych ještě zkusit Valsalvův manévr, při kterém se tlačí jako na stolici. Matně si vzpomínám, že pomoct by mělo i zvracení, ale, jaksi, v tomto případě…

Hmatám, mačkám, a pak najednou – pan prezident se usmál a řekl: „Už se mi odtížilo,“ a já mu věřil. Pulz se mu zpomalil, začal se zajímat o mé kouzlo. To je jenom taková tajná finta, nezatěžoval jsem ho podrobnostmi a opřeli jsme ho o strom. To se mu líbilo, takhle vyčkal helikoptéry. A pak…

Asi takhle bych to sumarizoval. Přišel jsem, viděl jsem, pomohl a po odletu helikoptéry spěchal do chatky na zasloužené kafe. Byl nejvyšší čas, protože v údolí Cítkovského potoka se začalo stmívat. A protože novinářům nic neujde, toho dne byla veřejnost informována jen o běžné preventivní prezidentově prohlídce v Ústřední vojenské nemocnici. No, i tak by se to dalo prezentovat, protože z nejhoršího byl venku. Tak si jenom sklesle říkám, že když už jsem panu prezidentovi pomohl, mohl si mě nechat lehce zjistit. Široko daleko žádný učitel, inženýr, natož lékař, to by nezabralo velké úsilí. Jen si s ním potřást rukou a popřát mu více zdraví, k tomu už nějak nedošlo, to mi chybělo. Opravdu nic víc, za pouhé vykonání své povinnosti bych od něj státní vyznamenání fakt nepřijal.

Asi čtyři měsíce na to, to už jsem na neobvyklou procházku úplně zapomněl, se mi před chatkou nečekaně objevila hromada dřeva. Nevěděl jsem, že bych si nějakou dojednával, tak mi hned v paměti vyvstalo ono záchranářské odpoledne. Že by? Až takhle? Ale proč by ne, nakonec - velká obálka nahoře pod polenem to objasní. Koukám na ni, žádný emblém hradu, žádné razítko prezidentské kanceláře na ní, úplně čistá, fakt divné. Vytahuji z ní lístek a čtu: 1 batoh odpadků z lesa = 1 fůra dřeva. Tak to bylo překvapení! Ale stejně, až hajného zase potkám, jen tak pro zasmání mu přiznám, že ty batohy byly celkem tři.

Uvedený text není ukázkou z připravované knihy „Přežil jsem zimu na chatě.“

Autor: Martin Hatala | sobota 1.4.2017 16:16 | karma článku: 21,80 | přečteno: 743x
  • Další články autora

Martin Hatala

Odkaz lesního muže

Pomáháme a to je dobře. Ale nevím jak u vás, ale pro mě je pomoc všelijakým těm Bazalkám a Paraplatům taková neosobní, vzdálená, a fotky nemocných dětí mě spíš deprimují než motivují. Ale když se mi jednoho dne naskytla výpomoc

23.2.2024 v 11:52 | Karma: 16,54 | Přečteno: 359x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Je potřeba nakrmit koně

Traduje se, že kritickým dnem školních lyžařských týdenních kurzů je středa, a Karel se nad analogií svého údělu pousmál. On bude slaměným vdovcem necelé týdny dva, takže bát by se měl v pátek nebo až v sobotu?

3.2.2024 v 14:05 | Karma: 12,53 | Přečteno: 324x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Až přijde Klárka

Když se sestřička svého doktora už asi po sto padesáté, poslední dva roky už rezignovaným, znuděným tonem zeptala, kdy už konečně půjde do důchodu, on naopak mile až posměvačně odpověděl opět stejně, že až přijde Klárka.

27.1.2024 v 14:09 | Karma: 20,55 | Přečteno: 1090x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Mohl jsem být praktickým lékařem v Bruntálu

To kdybych si vzal moji první dívku Lenku, gymnazistku z Bruntálu, a zůstal bych i kvůli další kráse - Jeseníkům. Proto se mě nesmírně dotkla narážka hlavního hrdiny v novém seriálu ČT Smysl pro tumor: „Kdybych nedostal to

8.1.2024 v 15:51 | Karma: 28,61 | Přečteno: 1298x | Diskuse| Společnost

Martin Hatala

Myšičko myš, pojď ke mně blíž!

„Jste první,“ hlásil nám hostitel hned po pozdravu na uvítanou. A mně jako soutěživému snaživci začalo vrtat hlavou, co tím, že jsme první, myslel. V čem jsme první? Ať už to bylo v čemkoli, tak si zasloužíme cenu nebo aspoň

6.11.2023 v 13:51 | Karma: 17,75 | Přečteno: 539x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Vztah lékař-pacient o tom, na co jste nejspíš nikdy ani nepomysleli

Jsem praktický lékař a když mi v ordinaci pacient řekne, že byl na kontrole u Špačka, Ptáčka nebo Jukla, většinou a hlavně mladší ročníky decentně upozorním na to, jestli myslí pana doktora Špačka, Ptáčka anebo Jukla.

15.10.2023 v 17:04 | Karma: 34,61 | Přečteno: 6159x | Diskuse| Společnost

Martin Hatala

A co scénář a režie Elišky a Damiána?

Na tom, že pohádkový seriál nebude patřit mezi filmové skvosty se snad s většinou čtenářů shodnu, ale ono to v něm přece není jenom o nevýrazných Emmě Smetaně a Robertu Urbanovi. Prý námět dobrý, říkají diskuze, ale neřekl bych.

17.9.2023 v 8:10 | Karma: 23,52 | Přečteno: 962x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

U rybníka se děly věci

Poté, co Karel s veterinárním lékařem dotelefonoval, povzdechl si. Zatímco jemu pracovní čas právě vypršel, veterinární klinika otevírá až za dvě hodiny. Naštěstí mu vzdálenější kolega s jeho požadavkem vyšel vstříc tím, že se mu

2.8.2023 v 14:29 | Karma: 15,87 | Přečteno: 535x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Jeli jsme na návštěvu za Viewym

Prostě mu tak říkám a píšu s měkkým i tvrdým, zatímco on si nechává říkat jinak, Gatsby jeden mrňavej! Co návštěvě předcházelo není důležité, zajímavější je to, že až do chvíle, kdy se setkání stále jenom blížilo, jsem se moc

6.7.2023 v 16:39 | Karma: 14,02 | Přečteno: 357x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Odborník na stehy

Tak si představ, že dnes po mně jedna pacientka chtěla, abych jí vytáhl stehy. No jo, copak o to, to není problém, ale ve zprávě od chirurga měla jasně napsáno, že až 14. den. A ona přišla kdy? Už osmý den! A že to prý nevadí,

3.6.2023 v 14:18 | Karma: 20,77 | Přečteno: 779x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Ne balada, ale snění o nenarozeném dítěti

Přestože nebudu dědečkem nejstarším ani nejmladším, určitě ani nejmilovanějším nebo nejbláznivějším na světě nebo jen v blízkém okolí, těším se na toho klučinu hrozně moc. Když se mě na něj někdo zeptá, z legrace odpovídám,

22.4.2023 v 18:36 | Karma: 14,94 | Přečteno: 317x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Zelený úchyl

„Jé, zlatíčko, ono je tam fotbal,“ zjistí Karel během přepínání televizních programů jakože náhodou. „Takže mi tím chceš říct, že dnešní večer bude zase zelený?“ rozčiluje se Johana zcela neprávem, protože:

5.4.2023 v 16:53 | Karma: 13,46 | Přečteno: 352x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Vlk v rouše beránčím?

Nic nenasvědčovalo tomu, že by to neměla být běžná zdvořilostní návštěva u sestry. Jenomže nebyla a vlastně nasvědčovalo. Od mediální prezidentské masírky před druhým volebním kolem nešlo utéct. Brzy se ukáže, že

22.1.2023 v 12:36 | Karma: 19,34 | Přečteno: 660x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Nejdražší parkování je v Hradci Králové

15 minut za tisícovku. Nevěříte? Po přečtení byste měli. Když ani tehdy ne, zkuste si to vyzkoušet. Byla půlka prosince, mínus sedm, na zemi sněhový poprašek, krátce po sedmé hodině ranní ještě tma a v úmyslu mám zaparkovat

1.1.2023 v 12:54 | Karma: 24,05 | Přečteno: 883x | Diskuse| Společnost

Martin Hatala

Vánoční dárek, na který fakt nezapomenu

Na začátku osmdesátých let, to mi mohlo být asi čtrnáct, patnáct, taková ta telecí dospívací léta, kdy vám někde v obchodě tykají, jinde zas vykají, protože dospíváte v muže. Taky holky se vám začínají čím dál víc nejenom líbit,

25.12.2022 v 13:44 | Karma: 31,96 | Přečteno: 2655x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Jak to, že nevyhrálo Chorvatsko?

A proč mělo? Protože mělo! Asi před půl rokem jsem si totiž náhodně přečetl článek jakéhosi věštce, který své abrakadabra zakončil sdělením, že mistrem světa ve fotbale se stane Chorvatsko. To jsem si zapamatoval, a ačkoli

20.12.2022 v 16:23 | Karma: 16,05 | Přečteno: 507x | Diskuse| Sport

Martin Hatala

Že je něco mezi nebem a zemí ani poslední neposedné klíče neprokázaly

Žádné nepřekvapivé tvrzení, že někdo ztrácí mobily, dokladovky, brýle, a jiný je spíš přes klíče. Klíčovou zapomnětlivost bych klíčově rozdělil na ty od domu a od aut. Já jsem středně přes brýle, které u mě předčí už jenom ztráty

11.12.2022 v 15:06 | Karma: 14,80 | Přečteno: 266x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Vždyť oni ani neví, kolik je 8x7!

„Být vámi, na tu Vaši Stužkovou bych šel, pane učiteli,“ vzpomněl jsem si na rozhovor, který se udál asi před rokem. Vymlouval se však na to, že se ještě necítí dobře. Já na to, že CRP má v pořádku, průjem už taky nemá a na tu

21.11.2022 v 12:14 | Karma: 30,80 | Přečteno: 876x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Horší než hadi v letadle

Skromně si sedám na zadní sedadlo auta, čekáme na posledního spolujezdce. Vstoupil, pozdravil, usmál se na mě, a jestli mám vzadu dost místa, zeptal se. Jo, dobrý, přitakal jsem, protože měl. Usmál se podruhé, zatáhl za páčku

6.11.2022 v 10:58 | Karma: 24,02 | Přečteno: 1121x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Hatala

Pizzožrouti

Společnou dovolenou v šesti Karel s manželkou už zažil a dopadla celkem dobře, takže další zaoceánský výlet pouze ve čtyřech by neměl dopadnout hůř, předpokládal optimisticky. Jenomže to by těmi dvěma dalšími nesměli být pouze

28.10.2022 v 14:08 | Karma: 16,67 | Přečteno: 594x | Diskuse| Poezie a próza
  • Počet článků 625
  • Celková karma 16,54
  • Průměrná čtenost 1553x
Myslete si o mně co chcete, stejně mě pravdivě nepoznáte. Ani z mých knížek - Martin Hattala: http://www.palmknihy.cz/web/   hatala.m@seznam.cz

Elektronické knihy k recenzím mi na požádání laskavě poskytují www. palmknihy.cz, za což jim děkuji.

Moje čtvrtá knížka "Čekání na gól" je k mání na: www.kniznieshop.cz.

 

neviditelny text

Seznam rubrik

Oblíbené blogy